Η Ανατολική Λοκρίδα συνέπιπτε κατά την αρχαιότητα με τη λωρίδα γης που εκτεινόταν από τις Θερμοπύλες έως τη Λάρυμνα και οριζόταν Δ-ΝΔ από τους ορεινούς σχηματισμούς του Καλλίδρομου, της Κνημίδας και του Χλωμού. Συνόρευε προς Δ με την κοιλάδα του Σπερχειού, τους Μαλιείς και τους Οιταίους, προς Ν-ΝΔ με τους Φωκείς και προς Ν-ΝΑ με τους Βοιωτούς. Κατά τον Όμηρο η Λοκρίδα βρίσκεται απέναντι από την Εύβοια. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, από τις ομηρικές πόλεις μόνον ο Κύνος μπορεί να ταυτιστεί με κάποια βεβαιότητα με το ύψωμα Πύργος, που βρίσκεται στην παραλία των Λιβανατών.
Η γεωγραφική θέση των Ανατολικών Λοκρών επάνω στο σημαντικότερο έως σήμερα οδικό άξονα που συνδέει το βόρειο με το νότιο τμήμα της ελληνικής χερσονήσου, ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας, υπήρξε καθοριστική για τις ιστορικές τύχες της γενικά.
Το όνομα Λοκρίς προέρχεται από τη λέξη Λοκρός, της οποίας η προέλευση δεν είναι γνωστή με σιγουριά. Κατά μια άποψη προέρχεται από τη λέξη “λεκρός” που σημαίνει φύτρα κέρατου και κατ’ επέκταση αφορά στους τοξότες με τόξα καμωμένα από ελαφίσια κέρατα, είναι δε γνωστό ότι οι Λοκροί χαρακτηρίζονται στην αρχαία ελληνική γραμματεία ως “τοξότες”. Λοκρός ονομαζόταν και ο επώνυμος ήρωας και γενάρχης των Λοκρών, γιος του Φύσκου, αδερφός του Ίωνα, εγγονός του Δευκαλίωνα και πατέρας του Οπούντα, επώνυμου ήρωα της κυριότερης πόλης της Ανατολικής Λοκρίδας.
Οι πρώτοι κάτοικοι της Λοκρίδας ήταν πιθανόν Αιολείς. Από τον Όμηρο μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι Λοκροί ήταν μεταξύ των πρώτων φύλων, αν όχι οι πρώτοι, που ονομάστηκαν Έλληνες. Οι Ανατολικοί Λοκροί χαρακτηρίζονται και με τα επίθετα Οπούντιοι, Επικνημίδιοι και Υποκνημίδιοι. Ο όρος Οπούντιοι αναφέρεται από τους παλαιότερους αρχαίους συγγραφείς.
Ο Αίας ο Λοκρός υπήρξε εθνικός ήρωας των Λοκρών, γιος του Οϊλέα, ο ένας από τους δύο γνωστούς ήρωες με αυτό το όνομα (ο άλλος ήταν ο Αίας ο Τελαμώνιος από την Σαλαμίνα) που έλαβαν μέρος στον Τρωικό πόλεμο.
Κατά τη μυθολογία ο Αίας περιγράφεται ως τρομερός μαχητής, άψογος ακοντιστής και τοξότης και απίστευτα ταχύς αν και μικρόσωμος. Τα φυσικά του αυτά γνωρίσματα οδήγησαν σε πράξεις ξακουστές και έγραψαν τελικά το όνομα του στην ιστορία.
Ο αρχηγός τους Αίας πάντα με ελαφριά πανοπλία και οπλισμό αναδείχθηκε σε έναν από τους σπουδαιότερους ήρωες σε μάχες σώμα με σώμα. Η ιστορία θέλει και το στρατό των Λοκρών να είναι ελαφρά οπλισμένος με τόξα και σφεντόνες που όμως δεν τον ακολουθεί όταν πολεμά ως πρόμαχος αφού χρησιμοποιούν τα προορισμένα για μάχη από απόσταση όπλα τους. Αν και πολύ διαφορετικός έως και εντελώς αντίθετος από τον συνώνυμο του, Αίαντα τον Τελαμώνιο από τη Σαλαμίνα, συνενώνει το στράτευμα του μαζί του και κατατροπώνει Τρώες εχθρούς οι οποίοι οπισθοχωρούν τρομαγμένοι αλλά εκείνος τους προφταίνει και τους σκοτώνει.
Ο Αίας ξεχώρισε επίσης και στους επιτάφιους αγώνες του Πάτροκλου όπου κατατάσσεται δεύτερος μετά τον Οδυσσέα ύστερα από παρέμβαση της θεάς Αθηνάς που του στερεί τη νίκη. Εκτός όμως από τα θετικά χαρακτηριστικά του, ο Αίας διακρίνεται για την αλαζονεία και υπεροψία του. Διέπρεψε στον πόλεμο εναντίον των Τρώων και μετά την άλωση της Τροίας και καθώς οι Αχαιοί ορμούν στο εσωτερικό της πόλης, ο Αίας μπαίνει στο ναό της Αθηνάς. Εκεί η Κασσάνδρα η κόρη του Πριάμου και της Εκάβης που περιγράφεται από τον Όμηρο ως η «καλλίστη πασών» ζητά προστασία από τη θεά, όμως παρόλα αυτά ο Αίας ατίμασε την ιέρεια μέσα στον ναό της θεάς Αθηνάς.
Ηρωίδα της αρχαιότητας, η πιο γρήγορη από όλους τους θνητούς και η μοναδική γυναίκα αργοναύτης. Η ιστορία της συνδέεται άλλοτε με τους αρκαδικούς κι άλλοτε με τους βοιωτικούς μύθους. Οι δυο μύθοι έχουν τόσα κοινά χαρακτηριστικά που δεν μας επιτρέπουν να θεωρήσουμε πως υπήρχαν δυο διαφορετικές ηρωίδες με το ίδιο όνομα.
Κατά τον αρκαδικό μύθο, η Αταλάντη, ήταν κόρη του Ιασίου (ή του Σχοινέως) και της Κλυμένης. Πατρίδα της ήταν το Λύκαιον, το Μαίναλο ή η Τεγέα. Όταν γεννήθηκε η Αταλάντη, ο πατέρας της, επειδή ήθελε μόνο γιους, την εγκατέλειψε στο όρος Παρθένιο κοντά στην είσοδο μιας σπηλιάς. Στην αρχή, την Αταλάντη, την φρόντιζε μια αρκούδα (σύμβολο της Άρτεμης) και αργότερα την περιμάζεψαν κάποιοι κυνηγοί. Κοντά τους έμεινε μέχρι να μεγαλώσει κι έμαθε τα μυστικά του κυνηγιού. Όταν μεγάλωσε δεν ήθελε να παντρευτεί, ζούσε με αγνότητα και κάποτε σκότωσε με τα βέλη της τους Κένταυρους Ροίκο και Υλαίο που είχαν προσπαθήσει να τη βιάσουν. Πήρε μέρος στο κυνήγι του Καλυδώνιου κάπρου παρά τις αντιδράσεις των συγκεντρωμένων ηρώων, οι οποίοι αρνούνταν να συμμετάσχουν σε κυνήγι που θα έπαιρνε μέρος μία γυναίκα. Ο Μελέαγρος όμως, ο γιος του βασιλιά Οινέως, του διοργανωτή της επιχείρησης, ερωτεύτηκε την ηρωίδα κι έπεισε τους υπόλοιπους ήρωες να τη δεχτούν. Μετά από έξι μέρες κυνηγιού η Αταλάντη σκότωσε μαζί με το Μελέαγρο τον κάπρο, ρίχνοντας πρώτη εκείνη το θανατηφόρο βέλος και σύμφωνα με το έθιμο έλαβε σαν έπαθλο το κεφάλι και το δέρμα του ζώου. Πήρε μέρος στην αργοναυτική εκστρατεία μαζί με το Μελέαγρο. Μετά το τέλος της εκστρατείας, στους ταφικούς αγώνες που έγιναν προς τιμή του Πελία, η Αταλάντη νίκησε στην πάλη τον Πηλέα.
Σύμφωνα με το βοιωτικό μύθο γονείς της Αταλάντης ήταν ο Σχοινέας και η Κλυμένη. Από πολύ μικρή είχε δείξει μεγάλες ικανότητες στο κυνήγι και ήταν ανίκητη στο τρέξιμο.
Διαγωνισμός "Τοπολατρεία" Φωτογραφίζοντας τον αγαπημένο σας τόπο
Μπορείτε με τρεις φωτογραφίες παρουσιάσετε με ιδιαίτερο τρόπο τον τόπο σας ώστε να πείσετε μια κριτική επιτροπή ότι η δική σας ιδέα/πρόταση θα κάνει κι εμάς να προσέξουμε και να αγαπήσουμε το δικό σας τόπο; Εαν ναι τότε έχετε πολλές πιθανότητες να είσθε ο νικητής αυτού του πρωτότυπου διαγωνισμού.
Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, της Περιφέρειας Αττικής, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Ηπείρου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Κρήτης, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος, των Δήμων Αγιάς, Αγίων Αναργύρων Καματερού, Αγράφων, Αγρινίου, Αθηναίων, Αιγιαλείας, Αίγινας, Αλεξανδρούπολης, Αλίμου, Αμαρουσίου, Αμφίκλειας Ελατείας, Αμφιλοχίας, Αμφίπολης, Ανατολικής Σάμου, Ανδραβίδας Κυλλήνης, Ανωγείων, Αριστοτέλη, Αρταίων, Αστυπάλαιας, Βισαλτίας, Βόλβης, Βόρειας Κυνουρίας, Βύρωνα, Γαύδου, Γορτυνίας, Γρεβενών, Δέλτα, Δελφών, Διονύσου, Δίου - Ολύμπου, Δίστομου - Αράχωβας - Αντίκυρας, Δοξάτου, Δυτικής Αχαΐας, Δυτικής Λέσβου, Έδεσσας, Ελαφονήσου, Ελευσίνας, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Εορδαίας, Επιδαύρου, Ζακύνθου, Ζαχάρως, Ζωγράφου, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείας, Ηρακλείου, Ηρακλείου Αττικής, Θέρμου, Θεσσαλονίκης, Ιθάκης, Ιστιαίας - Αιδηψού, Ιωαννίνων, Καβάλας, Καισαριανής Καλαμαριάς, Καλαμάτας, Καμένων Βούρλων, Καρπενησίου, Κασσάνδρας, Κατερίνης, Κέας, Κηφισιάς, Κοζάνης Κύμης - Αλιβερίου, Κω, Λαμιέων, Λαρισαίων, Λεβαδέων, Λίμνης Πλαστήρα, Λοκρών, Μαντουδίου - Λίμνης - Αγίας Άννας, Μαραθώνος, Μεταμόρφωσης, Μοσχάτου -Ταύρου, Νότιας Κυνουρίας, Ξάνθης, Ορεστιάδας, Παιανίας, Παλαιού Φαλήρου, Παπάγου - Χολαργού, Παρανεστίου, Πυλαίας - Χορτιάτη, Πύλου Νέστορος, Πύργου, Ρεθύμνης, Σητείας, Σκιάθου, Σκύδρας, Σπάρτης, Τεμπών, Τρίπολης, Φλώρινας, Χαλκιδέων, Χανίων, Χερσονήσου, Χίου, Ωρωπού και την υποστήριξη των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βεροίας και Κομοτηνής, της ΔΗΚΑΔΙΜΕ Διρφύων - Μεσσαπίων, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρέων, του ΔΟΑΠΠΕ Χαλκίδας, του ΚΕΚΟΜΕΚΑ Δήμου Ακτίου-Βόνιτσας και της ΚΕΠΑ Δήμου Βεροίας .
ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
Οι φωτογραφίες θα κατατίθενται εντός ψηφιακού φακέλου και τουλάχιστον μία εκ των τριών πρέπει να προβάλει κάποιο χαρακτηριστικό στοιχείο του τόπου. Λόγω της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων δεν επιτρέπεται η απεικόνιση προσώπων. Στοιχεία που θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα: Πρωτοτυπία, Χειρισμός θέματος, Αισθητική, Συναίσθημα. Οι φωτογραφίες πρέπει να συνοδεύονται απαραίτητα από λεζάντα της τοποθεσίας λήψης τους π.χ. Γερολιμένας Λακωνίας. Και οι τρεις φωτογραφίες της κάθε πρότασης αφορούν έναν μόνον τόπο.
Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν συμμετοχή από την 1η Ιουνίου 2024 μέχρι και την 30η Απριλίου 2025, ακολουθώντας τα ακόλουθα βήματα:
Βήμα 1: Να κατοχύρωσετε τις τρεις φωτογραφίες σε ένα ψηφιακό φάκελο (σε αρχείο .zip) (τύπος έργου: Φωτογραφίες-Τοπολατρεία), στη διεύθυνση:
https://senariografoi.gr/gr/ screenplays/screenplays- registration/
Βήμα 2: Με τον κωδικό κατοχύρωσης να δηλώσετε συμμετοχή στον σχετικό διαγωνισμό (Διαγωνισμός Φωτογραφίας "Τοπολατρεία"):
https://senariografoi.gr/gr/ screenplays/contests
Η ανώνυμη συμμετοχή στον διαγωνισμό διασφαλίζεται με τον κωδικό συμμετοχής που λαμβάνει ο κάθε μετέχων μετά την υποβολή του έργου στην ειδική εφαρμογή του διαγωνισμού (βλ. βήμα 2 ανωτέρω), στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει κατά τη χρονική περίοδο που ο διαγωνισμός είναι σε ισχύ.
Στην περίπτωση που η καταβολή του αντιτίμου κατοχύρωσης (20 ευρώ + Φ.Π.Α. 24% = 24,80 ευρώ) δεν μπορεί να γίνει με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, μπορεί να γίνει με κατάθεση στην τράπεζα Πειραιώς αριθ. λογ. IBAN GR5701718390006839133385616. Εν συνεχεία το παραστατικό με το ψηφιακό φάκελο και τα στοιχεία του διαγωνιζόμενου εκτός φακέλου και δήλωση συμμετοχής στον διαγωνισμό Τοπολατρεία (στο σώμα του email) να σταλεί στη διεύθυνση info@senariografoi.gr. από όπου θα τους σταλεί ο κωδικός κατοχύρωσης.
Για για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις, επικοινωνήστε στο email info@senariografoi.gr. η στο κινητό 6932089819
Σε περίπτωση που οι προτάσεις δεν υπερβούν τις είκοσι η οργανωτική επιτροπή του διαγωνισμού έχει δικαίωμα είτε να κηρύξει το διαγωνισμό άγονο, ή να απονείμει λιγότερα βραβεία.
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Λόγω της ιδιαιτερότητας κάθε τόπου θα εξετασθούν όλες οι προτάσεις και θα επιλεγεί το 20% το οποίο θα κριθεί από μια επιτροπή στην οποία θα μετέχουν, πέραν των μελών της Ε.Σ.Ε. και της Λέσχης Τέχνης και Πολιτισμού της Ε.Σ.Ε. όποιοι άλλοι κριθούν ικανοί και κατάλληλοι από την οργανωτική επιτροπή. 13 προτάσεις από το 20% θα μετάσχουν στον τελικό και θα διαγωνισθούν για τα εξής βραβεία:
Το 1ο βραβείο: 250 ευρώ και μετάλλιο
Το 2ο θα λάβει 150 ευρώ και μετάλλιο
Το 3ο βραβείο θα λάβει 100 ευρώ και μετάλλιο
Τρεις έπαινοι
Οι τρεις αυτοί έπαινοι δικαιούνται να μετάσχουν σε έναν, οιονδήποτε, επόμενο διαγωνισμό της Ε.Σ.Ε. άνευ καταβολής του αντίστοιχου αντιτίμου κατοχύρωσης καθώς αυτό θα καλύπτεται από την Ε.Σ.Ε.
Οι υπόλοιπες 7 (ή λιγότερες) προτάσεις θα λάβουν τιμητική διάκριση
Ο διαγωνισμός είναι ανοικτός για οιονδήποτε ανεξαρτήτως ηλικίας ή εθνικότητας αλλά αφορούν μόνον τόπους της Ελλάδας, καθώς σκοπός είναι η προβολή και προώθηση όλης της Ελλάδας με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων και αλλοδαπών τουριστών, περιηγητών και επισκεπτών/εκδρομέων. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό συνιστά και άδεια να χρησιμοποιούνται τα ονόματα των νικητών και οι φωτογραφίες τους για λόγους δημοσιότητας και προώθησης.
Είναι αποδεκτές προτάσεις από περισσότερους από έναν δημιουργούς αλλά πρέπει να ενημερώνεται η νομική υπηρεσία της Ε.Σ.Ε. στο info@senariografoi.gr ώστε η κατοχύρωση να γίνεται και στα δύο ή περισσότερα ονόματα συνδημιουργών. Εφ΄ όσον η πρόταση κερδίσει βραβείο, το χρηματικό έπαθλο θα διανεμηθεί, εξίσου, μεταξύ των δημιουργών. Η πρόταση πρέπει να είναι πρωτότυπη πρόταση των δημιουργών, όχι αντιγραφή από βιβλίο, site, κ.ο.κ.. Σε καμιά περίπτωση δεν γίνονται δεκτές αλλαγές ή αντικαταστάσεις φωτογραφιών.
Δεκτές συμμετοχές από ψηφιακές και αναλογικές κάμερες (στις αναλογικές το αρχείο σκαναρισμένο), κινητό τηλέφωνο και drone. Δεκτά οριζόντια και κάθετα κάδρα, μεγέθους, ιδανικά, 3000px X 2000px / 2000px X 3000px. σε jpeg. Η προβολή των φωτογραφιών θα γίνει σε ψηφιακό μέσο.
Βασική προϋπόθεση συμμετοχής στο διαγωνισμό οι προτάσεις να μην έχουν διακριθεί σε άλλους διαγωνισμούς η/και δημοσιευθεί σε έντυπα η ηλεκτρονικά μέσα.
Τα ονόματα των μελών των επιτροπών δεν είναι ανακοινώσιμα προ της ανακοινώσεως των νικητών του διαγωνισμού. Τα ονόματα των νικητών θα ανακοινωθούν στην τελετή απονομής πλην των προερχομένων από την επαρχία ή το εξωτερικό που θα ενημερώνονται εγκαίρως ώστε να δυνηθούν να παραστούν στην τελετή απονομής των βραβείων.